Investigation of Carburized Quenching Process of Shafts Using Design of Experiments | Atılım Üniversitesi Açık Erişim Sistemi
Bu kaydın yasal hükümlere uygun olmadığını düşünüyorsanız lütfen sayfa sonundaki Hata Bildir bağlantısını takip ederek bildirimde bulununuz. Kayıtlar ilgili üniversite yöneticileri tarafından eklenmektedir. Nadiren de olsa kayıtlarla ilgili hatalar oluşabilmektedir. MİTOS internet üzerindeki herhangi bir ödev sitesi değildir!
Investigation of Carburized Quenching Process of Shafts Using Design of Experiments
Oluşturulma Tarihi: 16-08-2017
Niteleme Bilgileri
Tür: Tez
Alt Tür: Yüksek Lisans Tezi
Yayınlanma Durumu: Yayınlanmamış
Dosya Biçimi: PDF
Dil: İngilizce
Konu(lar): İmalat, Metal imalat. Metal işçiliği,
Yazar(lar): Yılmaz, Hasan (Yazar),
Emeği Geçen(ler): Şimşir, Caner (Danışman),
URL: http://acikarsiv.atilim.edu.tr/browse/2124/
Diğer Niteleme Bilgileri: http://acikarsiv.atilim.edu.tr/browse/2124/10158911.pdf
Shaft, Carburizing, Taguchi Method, Optimization
Carburizing is a widely-used thermochemical heat treatment process in shaft manufacturing. Insufficient case-depth, inadequate surface/core hardness, and distortion are the common reasons for scrapped products after carburizing. Thus, understanding, control and optimization of the process parameters in carburizing is crucial to avoid losses.In this study, carburizing parameters were investigated and optimized by Design of Experiments (DoE) using the Taguchi method. The target of the optimization is the minimization of the variability in the production due to the use of different furnaces for the process.Experiments were carried out on as-turned shafts (plain and stepped) made of two different grades of steel (16MnCr5 and 20NiCrMo2-2) using two different industrial gas carburizing furnaces. After the carburizing experiments, dimensional changes were measured using a Coordinate Measurement Machine (CMM), while carbon and hardness profiles were determined using Optical Emission Spectroscopy (OES) and Vickers indentation techniques.The results indicated that carbon potential of the carburizing gas is the most important parameter associated both with the variability and the mean effect for the case-depth and the diameter change.
Kaynakça
Atıf Yapanlar
0
1156
30
0